Diablo.MPQ

Az utõbbi idõben igen sokan érdeklõdtetek a Diablo rejtélyes MPQ file-ával kapcsolatban, ezért úgy döntöttünk, hogy ennek a témának egy külön oldalt szentelünk a Páholy hasábjain.
Kétségkívül csak viszonylag komplikált úton lehet hozzájutni a fájlba sûrített animációk és hangok halmazához, de megéri a fáradozást!

Nézzük csak szépen sorjában, kezdve az alapoktól, hogy hogyan is jutunk el az MPQ zavaros tartalmától az animációs GIF-ekig:

1. 
Elõször is egy segédprogramra lesz szükségünk, amellyel feltárhatjuk az MPQ tartalmát, és a megfelelõ file-t kimenthetjük belõle, ez az MPQ Viewer. (Letöltés)
A program használata egyszerû, elindítás után be kell hívni vele a Diablo.MPQ-t a CD-rõl, és az automatikusan kilistázza az összes file-t.
Itt jön az elsõ komolyabb probléma, ugyanis az összes file neve valamilyen rövidítés, így a káoszban szinte lehetetlenség megtaláni az általunk keresett animációt. A megoldást egy példán mutatám be:

WHAST

Minden fájl ilyen tipusú kódnévvel van ellátva, melyek mind négy komponensbõl állnak. A jelentésük az alábbi:

A "fekete" komponens az animációban szereplõ karakter kasztját határozza meg. A W a harcos, az R az íjász, az S pedig a varázsló.

A "szürke" komponens a karakter által viselt vérttipust jelzi.
Az L a vért nélküli, az M a láncinges, a H pedig a nehézvértes állapotot jelöli.

A harmadik, a "kék" komponens a fegyverzetet jelenti.
Az A a balta, a D a kard+pajzs, az M a buzogány, a HA a buzogány+pajzs, az N a semmi, az S a kard, a T a bot, a B pedig az íj jele.

A negyedik komponens pedig a mozgási formát hivatott jelezni.
A WL a városban sétáló, az AW a támadó állásban sétáló, a HT a sebzõdõ, az ST az álló, az AS a támadó állásban álló, az AT a támadó, az FM a tüzet, az LM a vilámot, a QM pedig az egyéb mágiákat elvarázsoló pozíció.

A fenti WHAST kódnév tehát éppen azt az animációt fedi, amikor a harcos teljes vértezetben egy baltával a kezében áll.

Ugyanez a rövidítési rendszer érvényes a hangokra, illetve a szörnyek animációira is azzal a különbséggel, hogy az utóbbiak esetében az elõtag a szörny neve, az utótag pedig a mozgási formája, mely a következõ lehet:
A támadó, D meghaló, N álló, H sebzõdõ, W mozgó, S feltámadó pozíció.

2.
Miután megtaláltuk a keresett file-t a programmal elmenthetjük, csak ügyeljünk, hogy az alsó gördítõsávban is beállítsuk a megfelelõ file formátumot, ami az animációk esetében CEL, vagy CL2. (ugyanis a program ezt nem állítja be automatikusan)

Itt következik a második buktató, ugyanis a CEL vagy CL2 file-okat egy kissé nehézkes módon tudjuk csak átkonvertálni animációs GIF-ekké.
Ezt egy segédprogrammal (Letöltés) tehetjük meg, melyet parancsszerûen paraméterekkel kell használni a következõ módon:

ddecode.exe cel paletta fájl vagy 
ddecode.exe cl2 paletta fájl

A CEL/CL2 parancstagot értelemszerûen az aktuális file kiterjesztése adja meg. A WHAST.CL2-nél természetesen CL2. 
A paletta egy szükséges külön file, amit a CEL/CL2 file-ok nem tartalmaznak, egyszerûen csak be kell írni a parancssorba a nevét. Itt van egy, amelyet én is használok, ennek a neve 1.PAL (Letöltés), a "paletta" szó helyére tehát ezt kell helyettesíteni.
A "fájl" helyébe pedig az általunk kimentett file nevét kell beírni, ami a példánk esetében: WHAST.CL2.

Ezek után a program kibontja külön GIF képekre a tömörített formákat, ezek már akár így is felhasználhatók.
Viszont, ha egybefüggõ GIF animációt szeretnénk belõle készíteni, akkor egyszerûen el kell indítanunk a program által létrehozott FILE.BAT-ot, a példa esetében WHAST.BAT-ot, ami kitörli a képeket, és nyolc különálló animált GIF-et hoz létre. (Mindegyik egy-egy irányt jelöl.)

Ennyi az egész.
Elsõ olvasásra talán bonyolultnak tûnhet, de a gyakorlatban kipróbálva, az utasításokat sorról-sorra követve kissé hosszadalmasan, de egyszerûen véghezvihetõ...

Kharon