Klánok

Azt már Cain, az öreg se tudja megmondani, hogy a klánok létrejötte eredetileg benne volt-e a Blizzard elképzelésében (bár szerintem igen), most viszont egyértelmûen támogatja azokat, lévén, hogy pl. külön csatornát üzemeltet tagtoborzásra. Ma már szerte a világon (bocsánat, Battle.net-en) több ezer többé-kevésbé mûködõ klánt regisztrálnak. A nagy átszervezése óta a Yahoo! igen komoly felsorolást közöl külön oldalon a klánokról (Megnézed?). 

A klán ugye eredetileg családi köteléket jelent, itt azonban természetesen másról van szó. Tömörülni egy klán zászlaja alatt bármely, Diablós vagy Battle.net-es cél érdekében lehet, sõt, egyes klánok tevékenysége túlmutat a Diablo keretein. Általában a következõ célok érdekében szoktak klánba szervezõdni a játékosok:
1. Szerepjáték. Minden klán egy kicsit szerepjáték is, de lehet kifejezetten erre alapozni. Ehhez minden tagnak pontos rangjának, funkciójának kell lennie, a klánnak az õsi idõkig visszavezethetõ történetét ki kell találni (bocsánat, fel kell deríteni), szertartásokkal, szabályokkal kell a szövetséget erõsíteni. Ilyen például a Fegyvertelenek Klánja.
2. Hasonszõrûek társasága. Ezek elsõsorban az azonos módon játszók összefogására születtek, leglényegesebb céljuk a tagtársak és a külvilág számára hirdetni valamilyen fontos dolgot. Ilyen például a Lightbringers, melynek tagjai deklaráltan legit karakterek.
3.Véd- és dacszövetség. Lehet harci szövetségeket is kötni, fontos az egymás segítése, és a közös ellenség közös üldözése. A Battle.net jelenlegi állapota miatt kézenfekvõen a legtöbb ilyen klán PK-ellenes, mint a TKT is például (nekik tudomásom szerint jelenleg nem üzemel az oldaluk). De ezek hatására már van PK klán is... 
4. Baráti szövetségek megerõsítésére. Ezek többnyire a való életben született barátságok folytatásai. Ilyenkor a körítés szinte lényegtelen, a lényeg, hogy az egész világnak elújságoljuk, hogy mi összetartozunk. 

Ezzel már fel is soroltam a tudomásom szerint mûködõ magyar, illetve magyar érdekeltségû klánokat. Ha minden igaz, a közeljövõben szaporodunk egy továbbival, de nem akarok elõre inni a maci bundájára. 

Bármelyik típushoz tartozzon is, minden klán feltétlenül ellátja azt a feladatát, hogy tagjai nem érezhetik egyedül magukat, ha valami gondjuk-bajuk van. Ha esetleg nincs ismerõsöd, aki szintén Diablózna, és nem kötsz könnyen barátságokat, pláne nem a neten keresztül, hát szívbõl ajánlom, hogy csatlakozz valamelyik klánhoz. 

Csatlakozni egy klánhoz roppant egyszerû. Minden klánnak van saját web-oldala, amelyiknek még nincs, az nem is igazi klán. (Persze a Geocities jóvoltából ez nem is olyan nagy durranás.) Szóval ha kiválasztottad a klánt, amelyikhez csatlakozni szeretnél, vagy egyelõre csak érdeklõdsz utána, csak fel kell keresni a klán oldalát, amit bármelyik tagjától meg lehet kérdezni. Persze akkor már azt is megmondja, hogyan lehet hozzájuk csatlakozni, mi a céljuk, mik a követelmények stb. De ha nem akarsz faggatózni, ezeket a dolgokat biztos el is tudod olvasni a klán oldalán, ahol vagy egy jelentkezési lapot kell kitöltened, vagy egy e-mail-t küldeni, vagy icq-n keresni valakit stb. Ha elfogadsz egy tanácsot, minél szigorúbb követelményeket támasztó klánt válassz, mondjuk olyat, aminek még pont megfelelsz. Annál szorosabb ugyanis egy klán köteléke, minél szigorúbbak a követelményei. 

Te magad is létrehozhatsz klánt, ha van hozzá kedved. Erre vonatkozóan is lenne pár jótanácsom, hogyan csináld:
1. Gondold át, hogy a közeljövõben tudsz-e viszonylag rendszeresen fent lenni a neten, foglalkozni a leendõ klánoddal. Csak akkor vágj bele, ha igen, mert ha nem vagy ott, halott lesz a klánod!
2. Válaszd ki, hogy melyik típusból akarsz klánt alapítani, kiket szeretnél tagtársaknak. Lehetõleg olyat válassz, ami "hiánycikk", senkinek sincs szüksége két tökegyforma klánra.
3. Válassz egy frappáns nevet. Ha szerepjátékos klánt akarsz csinálni, nem árt, ha szorult beléd egy kis írói véna, hogy kitaláld a klánhoz fûzõdõ történeteket.
4. Határozd meg a klán szabályait. Ezek nélkül nincs klán, mert nem szövetség az, amihez bárki csatlakozhat, valakiket ki kell zárni! Ha van valaki, akirõl már elhatároztad, hogy tagnak szeretnéd, vond be a szabályok kitalálásába!
5. Puhatolózz a Battle.net-en, hogy milyen az érdeklõdés a klánod iránt. Villantsd fel a lehetõséget szimpatikus játékosoknak, hogy mi lenne, ha... ? Ebbõl már tudni fogod, érdemes-e megcsinálni a klánt.
6. Ha úgy tûnik igen, akkor következhet a hírverés. Persze minden klánnak más módon kell reklámot csinálni. Egy szerepjátékos klánt érdemesebb titokban létrehozni, hogy mindenki megtiszteltetésnek érezze, ha csatlakozhat, a hasonszõrûek klánját viszont érdemesebb nagydobra verni.
7. Most jön a java. El kell készíteni a klán oldalait. Ha van egy kis programozói jártasságod, ez nem nagy ügy, de ma már szinte minden böngészõ mellé biggyesztenek egy egyszerû html szerkesztõ szoftvert, lehet próbálkozni. Persze eközben már szépen szaporodhat a taglista, és ha éppen van köztük olyan, aki jobban ért a dologhoz, hát mért ne csinálja õ?
8. Jó, ha van pár egyéni grafika is az oldalon, a többit akár le lehet vadászni a netrõl. Erre is érdemes találni vállalkozót, ha magad nem.
9. Kell találni egy helyet, ahol elhelyezheted az anyagodat. Ha van saját helyed (mondjuk a cégednél stb.) egyértelmû. Ha nincs, olvasd el az Alkotmányt, ha beleférsz, a Te anyagodat is szívesen látjuk! Ha nem, vagy nem akarod valamiért, hogy nálunk legyen a klánod oldala, még mindig felteheted a Geocities-re.
10. Ezzel a klán tulajdonképpen létrejött. Most már csak a rendszeres életérõl kell gondoskodni, no meg folyamatosan új tagok toborzásáról. 

Ezzel az oldallal kapcsolatos véleményedet, észrevételeidet nekem küldd: Des