Azt hiszem pont jókor ismertem meg az EFTA MOD-ot. Az eredeti Diablo2-őt már meguntam. Ismertem és fejlesztettem szinte mindenféle karaktert benne. Nem volt benne újdonság, kihívás, szóval meguntam. Ekkor ismertem meg az EFTA-t, ami kezdetben nem igazán tetszett. A kasztok skilljei nagyon eltértek a megszokottól, nagyon összecsapottnak tűntek. Mindez nem tartott sokáig, hiszen az első karakterrel való játék alatt hamar megváltozott a véleményem róla.
A játék struktúrája alapvetően nem változott. Értem ezalatt azt, hogy megmaradtak a küldetések, és a felépítésük sem változott meg. A kasztok száma is maradt hét, noha a kasztok jelentős változáson mentek át. Nem csak a nevük változott, hanem a Skilltabjaik is igen jelentősen. Aki ismeri az eredeti Diablo2-őt, annak semmiféle nehézséget nem fog jelenteni az új kasztokkal való játék, noha az új skillek okozhatnak meglepetéseket. Nagyon fontos tudnivaló, hogy az EFTA csak 1.10-es verzió alatt működik.
Elsőként talán a kasztokat illető változásokat vegyük szemügyre. Mint említettem a kasztok száma nem változott, maradt 7, de alapos változáson mentek keresztül. A hét kaszt a következő: Huntress, Witch, Magi, Viking, Hero, Heroine és a Summoner. Minden kaszt rendelkezik idézésekkel, amik igen fontosak is, hiszen a játék elég nehézre sikeredett, és szükség lehet rájuk.
A Huntress első Képességtáblája a Vadász és Csapda. Ide tartoznak a csapda képességek, amik ismerősek az Assasin kaszt csapda képességeit ismerők számára. Ezen a táblán van még néhány idéző képesség.
A második csoport a Passzív képességek csoportja. De tartozik a kitérés, elhajlás, és több olyan képesség, ami az Amazon ás az Assasin kasztoknál ismerős lehet. A harmadik csoport az íjász képességek csoportja. Itt is sok ismerős képességgel találkozhatunk.
A Witch leginkább talán a Nekromantára hasonlít. A Witch-nek már igen sok eddig nem látott képessége van. Első csoportja az Osteo-mancy. Ez leginkább a már ismert csontvarázslatokat tartalmazza, de ide tartozik a Ghoul idéző varázslat is vagy a csontokból egy igen erős és méretes lényt idéző varázslat is. A Hexing Magic csoportba is számos új képesség került. Néhány ide tartozó képesség ismerős lesz (átkok), de szintén találunk nem kevés új képességet is. A Voodoo csoportba a méregmágiák tartoznak, valamint különböző Loa-kat idézhetünk meg, melyek segítenek nekünk. Van Loa, amelyik átállítja az ellenfelet a mi oldalunkra, vagy éppen tűz vagy hideg sebzéssel támadja azokat.
A Magi talán a Sorceress-re hasonlít leginkább. Képességeinek első csoportjába az őt segítő és a többi képességét erősítő képességek kerültek. Itt vannak a manatöltődést gyorsító képességek, vagy éppen a tárgykereső képességek. A második csoport a Levegő és Víz varázslatok csoportja. Ide tartoznak a Villám és a Hideg varázslatok beleértve a Levegő elementál és a jég elementál idézéseket is. A harmadik csoport a Tűz és a Föld varázslatait gyűjti egybe. Értelem szerűen ide tartoznak a tűzvarázslatok és a földvarázslatok, amelyek közé a teleportálás és a Földelementál idézés is beletartozik.
A Viking örökölte a Barbár legtöbb képességét, de számtalan új képességet is kapott. A Nordic csoportba a Viking elemi támadásainak a csoportja, valamint ide tartozik a Whirlwind is. Az elemi támadási igen erősek lettek a Vikingnek, főleg a villámok. A Viking kapta meg ugyan is a Lightning Fury képességet, amit közelharci fegyverekkel tud használni, és erősítettek is rajta. A Csataénekek a Barbár kiáltásainak egy részét takarja, de ide került három Aura is, amelyek ismerősek a Paladin képességeiből. A Viking idézhető lénye a Valkür, ami szintén ide került. A Csata képességek közé a fegyveres passzív képességek, a Frenzy és egyéb ismerős képesség került. A Viking megkapta a Burst of Speed képességet is, ami szintén ebben a csoportban található.
A Hero az egyik kaszt, amelyik a Druida alakváltó képességeit örökölte. Az első csoportba pontosan ezek a képességek került, noha a Hero csak a Medve alakot tudja használni. Ebbe a csoportba került a Barnamedve és a Kodiak medve idézése is, amelyek a Hero idézhető segítői. A Harci képességek közé kerültek a különböző mágikus sebzést adó képességek, valamint a Vengeance és a Zeal képességek is. De ide tartozik a Battle Order kiáltás is. A Martial csoportba került néhány ismert aura (Holy Freez például), de ide tartoznak a passzív képességek is, amivel a Hero jobban forgatja a fegyvereit. Itt található az a képesség is amivel a Hero Jégelementállá alakíthatja át önmagát.
A Heroine képességeinek a csoportja megegyezik a Hero-éval noha a képességek a csoportokon belül eltérnek, de a tematikája ugyan az. A Heroine viszont a Farkas alakváltó képességeket kapta meg, és az elemi sebzése tűz a Hero Cold sebzésétől eltérően.
A Summoner elsősorban idézett lényeire támaszkodik, amelyekből igen nagy választék áll a rendelkezésére. Természetesen azért el van látva elemi sebzést okozó képességekkel, amelyek legerősebbjei a Conjuring csoportban vannak. Itt található a Meteor, a Hurrikán, vagy éppen a Blizzard is. De ebben a csoportban vannak az idézett lényinket erősítő passzív képességek is. A Szellemhívás csoportban már csak idéző képességek vannak. Itt különböző szellemeket tudunk idézni, amelyek az aurájukkal vagy sebzik vagy gyengítik az ellenfeleinket az átkokhoz hasonlóan. Természetesen ezeket a szellemeket is el tudják pusztítani az ellenfeleink. Az Idézések alá tartoznak az elemi kígyók megidézése. Ezek ugyan úgy működnek, mint a Hidra, de négyféle kígyónk van, Méreg, Hideg, Tűz és Villám. Ide tartoznak a démonok idézései is. Sajnos csak egyfélét tudunk használni egy időben. Mindenesetre a 40. Szinten idézhető Belhifet nevű démon nagyon jól állja a sarat még Hellen is. Két csatabárddal támad, Frenzyt használ. Megtámogatva néhány Szellemmel és elemi sebzést adó kígyóval igen hamar leírt szinte mindent és mindenkit.
Jómagam három kaszttal vittem végig a játékot. Summonerrel, Magival és Vikingel, valamint már a Night végén járok a Witch-el. Ezek alapján azt tudom mondani, hogy igen kiegyensúlyozottak a kasztok, noha mindegyiknek van olyan ellenfele, amelyikkel roppant nehezen tud boldogulni. De erről részletesebben majd az új ellenfelekről lesz szó.
A kasztok szintlépése hasonlóan történik mint eddig, noha azért néhány eltérés van a kapott pontok számát illetően. Minden szintlépéskor három pontot kapunk a képességekre valamint hét pontot a tulajdonságokra. A képességek első szintje nem kerül pontba, a második szintjük egy pontba kerül, az összes további szint pedig két pontba. A 60. Szinten felvehető képességre ez nem vonatkozik, mert ott az első szint ugyan ingyen van, de a többi szintje 3 pontba kerül.
A karakterek a 8. 16. 24. 32. 40. És a 60. Szinteken kapnak új képességeket. Erről a 60. Szinten felvehető képességről érdemes elmondani, hogy több képességet is erősít egyszerre. Sőt, egyes kasztoknál a karakter Ellenállásait is növeli a képességek erősítésén túl. Ezt a képességet minden kasztnak érdemes fejlesztenie.
A karakterek áttekintése után nézzük a Követőt érintő változásokat, hiszen ő is kapott néhány változást. Az eddigiektől eltérően a követőt immár nem csak páncéllal, pajzzsal, sisakkal és fegyverrel szerelhetjük fel. Adhatunk neki amulettet, gyűrűket, övet, csizmát és kesztyűt is. Kell is neki, hogy bírja a gyűrődést. Noha minden kaszt rendelkezik idézésekkel, mégis nagyon fontos a követő továbbra is. Egyebekben ugyan az vonatkozik rá, mint eddig. A szintje ne maradjon el a miénktől, és az addig megszokott tulajdonságokat adó cuccok most is hasznosak neki, noha a cuccokból jóval nagyobb a választék.
A készítők ugyan is rengeteg új tárgyat raktak a MOD-ba. Rengeteg új szet került a játékba, természetesen megtartva a régi szeteket is, amelyeket az új kasztokhoz igazítottak át. Így lett például a Trang Oul szetből Magi szet. Megmaradt az a felosztás is, hogy vannak kaszt specifikus szetek és általánosak is. Van MF szet is, amelynek minden darabja rengeteg MF-et ad, és természetesen minden egyes új darab, amit felveszünk igen komoly bonuszt ad.
Az Unike tárgyakból is rengeteg van. Lassan fél éve játszom a játékkal, de rendre hullanak eddig ismeretlen darabok. A tárgyhullás alapban is sokkal jobb és 60-70% MF már nagyon komolyan érezteti a hatását. Éppen ezért szinte kötelező, hogy valamilyen cucctároló segédprogramot használjuk az EFTA-hoz.
Fontos információ, hogy vannak új kasztspecifikus tárgyak is. Ilyen például csak a Viking által használható övtípus, vagy a csak a Magi által használható csizma. Természetesen minden kasztnak vannak ilyen specifikus tárgyai. Újítás még, hogy immár az övek, csizmák és kesztyűk is rendelkezhetnek foglalattal, melyekbe szintén lehet rúnákat vagy köveket rakni. Ez nagyon fontos, hiszen sokféle új kővel gyarapodott a választék. A legtöbbet a Sharpening és a Balancing kövekből fogunk találni. Ezeket a Cube-ban tudjuk használni fegyverekhez. A Sharpening +1maximum sebzést ad a fegyvernek, a Balancing pedig +10 támadás értéket. Viszont ha mindkettőből rakunk egyet, akkor a fegyverünk, +1minimum/maximum sebzést fog kapni. Mivel ennek nincs korlátja, igen masszív alapsebzéssel rendelkező fegyvereket alkothatunk. Követőm Bonehew-jébe mintegy 220-at raktam, így fegyver alapsebzése is 360-780 körül mozog.
Külön ki kell térni a rúnákra is, hiszen pár változáson ezek is átestek. A legfeltűnőbb változás az elemi rúnáknál van (Ral, Ort, Tal. Thul). Ezek ugfyan is sisakban vagy páncélban +1-et adnak a hozzájuk tartozó elemi képességekre. Mondanom sem kell, hogy egyes kasztoknak ez milyen fontos. Van rúna, amely a Magic sebzésű képességekre ad +1-et. A rúnákból is jóval többet fogunk találni, és nem csak az alacsony szintűek közül...
Szükségünk is lesz mindezekre, hiszen a játék jóval nehezebb lett, mint az alapjáték. A szörnyeket megerősítették, az újak közt pedig igen sok kellemetlen ellenfél akad. Rögtön az Act1-ben összefutunk a Gólem Mesterrel. Ezek 5 gólemnek parancsolnak és képesek azokat feltámasztani akár a Falleneket a sámánjaik. Ezen kívül elemi támadásokkal bombáznak minket. Az Act1-ben agyag gólemeknek parancsolnak, és mérgező lövedékkel támadnak. Az Act3-ban vas gólemeknek parancsolnak, akik Thorns aurával és Villám immunitással rendelkeznek. A Viking legkellemetlenebb ellenfele az egész játékban. Az Act4-ben tűz gólemek ura, Meteor varázslattal támad. Az Act5-ben két fajtájuk is van. A felszínen jég gólemek ura, Frozen Orb varázslatot használ, a föld alatt csont gólemeknek parancsol és Bone spirit varázslatot használ. Igen kellemetlen ellenfél mindkettő típus. Mindegyik típus nagyon kellemetlen, mert általában egyszerre 3-4 Golem Mester és kis csapata támad ránk, és pillanatok alatt támasztják fel a gólemeket.
Az egész EFTA egyik legkellemetlenebb ellenfele a Treant. Nagyon nagy tömegben támad, Holy Shock aurájuk van, és ráadásul Howl-t használ. Ez utóbbi ugyan ránk nem hat, viszont az összes idézett lényre és a követőnkre igen. A Summoner számára az egész játék legkeményebb ellenfele, de azon karaktereknek is, akik főleg idézésekre és akövetőre építenek. Szerencsére csak az Act1-ben fordul elő, ott is csak a Dark Wood-ban.
Szintén kellemetlen ellenfél a Shadow, és annak változatai. Egyfelől nagyon nehéz őket kiszúrni hiszen átlátszóak, másfelől igen gyorsak, sokat sebeznek. Azon kívűl megvan az a kellemetlen tulajdonságuk hogy csapatban támadnak, és mindannyian ugyan arra a célpontra mennek a legtöbb esetben.
Az Act2-ben ismerkedünk meg a Chimera-val és a változataival. Fő támadása a druida Firestormjához hasonló tűz. Igaz, csak egy tűzcsíkot enged el, de az igen hosszú és nagyon masszív sebzése van még 75%-os Tűzellenállás esetén is. 3-4 belőlük pillanatok alatt képesek az idézett lényeinket és a követőt is leölni a tűzcsóvával. Szerencsére nem túl strapabíró. Vele az Act2-ben, Act4-ben és az Act5-ben futhatunk össze.
A régi megszokott szörnyek életerejét is igencsak megemelték. Ezt rögtön érezzük, ahogy kimegyünk a faluból a játék elején. Egy Zombi leverése is igen kemény munka, ha 2-3 támad ránk, már futnunk kell. Éppen ezért célszerű a Player számot nem babrálni, mert igen kellemetlen meglepetések érhetnek minket. Night közepén már olyan érzésünk van, mintha Hell elején járnánk...
Azt hiszem minden lényegeset elmondtad erről a MOD-ról. Mindenképpen javaslom a kipróbálását azoknak akik már kissé megunták az alapjátékot, és valami újat szeretnének. Azoknak is ajánlom, akik kihívást és új lehetőségeket keresnek a Diablo2-ben. Mert amikor elindítod a játékot és meglátod az új kasztokat, olyan érzésed lesz, mint amikor először kezdtél Diablo2-vel játszani. Sok új lehetőség, ismeretlen képességek garmadája, rengeteg új tárgy, új lehetőségek.
Sok sikert mindenkinek, aki kipróbálja!
PzVIETiger
|